Dag 8. Få øje på, hvad der egentlig sker

Velkommen til.

Når vi sætter os ned for at lave mindfulnessøvelser, opdager vi hurtigt, at vores tanker begynder at afbryde os. Det kan være alt fra en svag summen i hælen til tanker som: "Hov, jeg skal lige huske fødselsdagsgaven til Anton."

Det letteste var selvfølgelig, hvis vi bare kunne sætte os til rette og fokusere på vores åndedræt og så bare blive dér. Roligt og afslappende. Men sådan fungerer vi mennesker ikke. Hjernen holder ikke pludselig op med at spytte tanker ud. Og når du sidder midt i en øvelse kan det være enormt frustrerende. Og det er let at blive revet med af tanker om, at ‘Jeg dur nok heller ikke til det her mindfulness’.

Men den afbrydelse din hjerne kommer med i tide og utide er netop hele pointen i øvelserne her. At du bliver opmærksom på, at tankerne bare er tanker. De er ikke nødvendigvis sandheder, de er bare tanker, som din egen hjerne laver hele tiden. Og de dukker op, uanset om du prøver på at styre dem eller ej.

Det vigtige her er træningen. Når du igen opdager, at du drevet væk i tanker om hvad der for eksempel sker i weekenden, så øv dig i at reagere roligt på det. Sig til dig selv, at det er sådan hjernen fungerer, og vend så stille og roligt din opmærksomhed tilbage på øvelsen.

Det er let at blive revet med af frustrationen og følelsen af, at det slet ikke dur. Det kan virke enkelt og måske især lidt fjollet at lave øvelser, hvor du sidder og er opmærksom på dit åndedræt. Men i øvelsen træner du noget vigtigt, nemlig at få øje på hvad der egentlig sker. Og at du har muligheden for at rette din opmærksomhed et andet sted hen igen og igen. Og det er øvelser, der med tiden minder dig om, at du har et valg i forhold til, hvordan du reagerer på de ting, der sker. Og på de tanker, der dukker op. Om du tror på dem – eller lader dig rive med af dem. Og med tiden bliver det lettere at holde opmærksomheden på det, du gerne vil fokusere på.

Du kan ikke styre det. Men du kan vælge at øve dig på, hvordan du gerne vil reagere. Du kan faktisk godt bestemme, om du helt dropper aftalen, du glemte, eller om du går i gang med at finde en måde at løse det på.

Så lad os lave en øvelse mere.

Så sæt dig godt til rette – prøv at sidde rankt – som om du er vågen og klar og måske endda stolt over det, du skal i gang med.

Du kan starte med at tage en dyb indånding – og lad så din vejrtrækning vende tilbage til normal.

Du kan lukke øjnene – eller kigge lidt frem foran dig.

Prøv først at mærke din krop

hvordan du har din ryg – dit hoved – dine arme og hænder. Hvordan din krop hviler på stolen – hvordan fødderne hviler mod gulvet.

At du er tung.

Og vend nu din opmærksomhed mod vejrtrækningen. Mærk hvordan det føles at trække vejret.

Indånding og udånding.

Når du opdager, at din opmærksom er vandret væk for eksempel til tanker eller lyde eller fornemmelser andre steder i kroppen så vender du bare stille og roligt opmærksomheden tilbage til vejrtrækningen som er dit fokuspunkt lige nu.

Se om du kan huske at være den venlige, nysgerrige forsker, der lægger mærke til hvordan der føles i dig – og hvad der dukker op af tanker eller følelser. Og hvordan det er at slippe tankerne og vende opmærksomheden tilbage til åndedrættet. Hvis du bliver irriteret så også bare læg mærke til det – uden at bedømme om det er godt eller skidt. Se om du kan være venlig overfor alt hvad der dukker op.

Du får nu lidt tid for dig selv, hvor du kan være opmærksom på dit åndedræt – og hver gang opmærksomheden vandrer, så læg mærke til, hvor den er vandret hen. Og bring den så stille og roligt tilbage til fokuspunktet, til åndedrættet. Blidt og tålmodigt – lige så mange gange det skal være.

Så vær opmærksom på dit åndedræt.

(1 min stilhed)

Læg mærke til hvor din opmærksomhed er henne.

Og læg igen mærke til hvordan det føles at trække vejret.

Indånding og udånding.

(20 sek. stilhed)

Læg mærke til dit åndedræt.

(20 sek. stilhed)

Du kan nu lige så stille forberede dig på, at øvelse er ved at være slut.

Når du er klar, kan du åbne øjnene, hvis de var lukkede.

Og lade opmærksomheden vende sig ud mod rummet omkring dig. Læg mærke til, om du har brug for at strække dig eller måske lige blive siddende lidt.

Inden vi slutter helt for i dag, så har jeg en lille opfordring til dig. Det handler nemlig ikke kun om at øve de her teknikker, imens du sidder og laver øvelserne her med min stemme i øret. Du kan nemlig tage de her fokuspunkter med ud i din hverdag. Ud i dit liv og din verden, ud på skolen når du går fra det ene klasseværelse til det andet. Ud når du drikker kaffe. Det behøver ikke kun være noget, du bare gør derhjemme i en stol.

Prøv at tænke over det i løbet af din dag. Det kan være en dyb indånding, når du står i køen i Netto. Det kan være en påmindelse om, at du kan reagere roligt, selvom du igen må holde på cyklen i regnen og vente på at lyskrydset bliver grønt. Prøv måske bare at mærke dine fødder på jorden eller pedalerne. Og husk, at du i løbet af din dag kan give dig selv en lille pause, hvor du lytter til lyde eller tæller din vejrtrækning. Måske du vil opleve, at det er behageligt at være opmærksom på at være lige der, hvor du er. Lige at tjekke ind med dig selv, der hvor du er. Hvor du minder dig selv om glæden og roen ved bare at være til stede i nuet.

Hverdagen er fuld af oplagte muligheder til at øve sig i at være nærværende og til stede i nuet. Det er der, du begynder at gøre en lille forskel i dit liv. Når du bliver opmærksom på, hvordan du reagerer, og opdager, at det måske er muligt at vælge at reagere på en anden måde.

Det var alt for i dag. Vi ses snart igen.